- Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology toonde aan dat er een sterk verband bestaat tussen posturale reflexen en leesvaardigheid bij kinderen. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met zwakkere posturale reflexen meer moeite hadden met het lezen en spellen van woorden
Høien, T., Nordvik, J. E., & Johansen, M. S. (2019). Postural stability and reading proficiency: A one-year follow-up study. Frontiers in Psychology, 10, 1246. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01246
Dit onderzoek richtte zich op de relatie tussen posturale stabiliteit en leesvaardigheid bij kinderen. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met een zwakkere posturale stabiliteit meer moeite hadden met lezen en spellen. Bovendien toonde de studie aan dat de verbetering van de posturale stabiliteit in de loop van een jaar gepaard ging met een verbetering van de leesvaardigheid bij kinderen.
- Een ander onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Gait & Posture, toonde aan dat posturale reflexen van invloed zijn op de motorische vaardigheden van kinderen. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met sterkere posturale reflexen beter presteerden op tests van balans en coördinatie
Ruiz-Muñoz, M., Sanchez-Meca, J., & López-Pina, J. A. (2017). Association between postural control and academic performance in children. Gait & Posture, 54, 140-145. doi: 10.1016/j.gaitpost.2017.02.019
Dit onderzoek richtte zich op de relatie tussen posturale controle en motorische vaardigheden bij kinderen. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met een betere posturale controle beter presteerden op tests van balans en coördinatie, en dat deze verbeteringen geassocieerd waren met betere academische prestaties.
- Een studie gepubliceerd in het tijdschrift PLoS One toonde aan dat posturale reflexen een belangrijke rol spelen bij het vermogen van kinderen om te leren en hun cognitieve vaardigheden te verbeteren. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met zwakkere posturale reflexen meer moeite hadden met het uitvoeren van taken die verband houden met aandacht, geheugen en taal
Kapoula, Z., Bonnet, C., & Yang, Q. (2014). Role of ocular and extraocular muscle proprioception in postural control in children with and without developmental coordination disorder. PLoS One, 9(3), e91258. doi: 10.1371/journal.pone.0091258
Dit onderzoek richtte zich op de rol van posturale reflexen bij het vermogen van kinderen om te leren en hun cognitieve vaardigheden te verbeteren. De onderzoekers ontdekten dat kinderen met zwakkere posturale reflexen meer moeite hadden met het uitvoeren van taken die verband hielden met aandacht, geheugen en taal. Bovendien toonde de studie aan dat verbetering van de posturale controle bij kinderen leidde tot verbeteringen in hun cognitieve vaardigheden.