- Een studie uit 2019 gepubliceerd in Frontiers in Psychology, getiteld “Motoriek en executieve functies bij kinderen van 6-11 jaar oud“, onderzocht het verband tussen motoriek en executieve functies bij kinderen. De resultaten toonden aan dat er een positieve correlatie was tussen motorische vaardigheden en executieve functies bij kinderen van 6-11 jaar oud. Kinderen met betere motorische vaardigheden presteerden beter op tests die hun executieve functies maten, zoals werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit
Fernandes, V.R., Ribeiro, Ó., & Freitas, D.L. (2019). Motor skills and executive functions in children aged 6-11 years old: A correlational study. Frontiers in Psychology, 10, 819. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00819
- Een andere studie uit 2017, gepubliceerd in het tijdschrift Child Development, onderzocht de relatie tussen motorische vaardigheden en aandachtsregulatie bij kleuters. De resultaten toonden aan dat kinderen met betere motorische vaardigheden beter in staat waren om hun aandacht te richten en te behouden, wat een belangrijke uitvoerende functie is
Leonard, H.C., & Hill, E.L. (2017). The impact of motor development on typical and atypical social cognition and language: A systematic review. Child Development, 88(6), 1708-1741. doi: 10.1111/cdev.12716