- In een onderzoek uit 2012 (Geuze et al.) werd gekeken naar de ontwikkeling van lateralisatie bij 3- en 4-jarige kinderen. De onderzoekers vonden dat kinderen die te snel een dominante hand ontwikkelden, een lager niveau van fijne motorische vaardigheden hadden dan kinderen die beide handen evenveel gebruikten. Dit suggereert dat overlateralisatie op jonge leeftijd kan leiden tot een onevenwichtige ontwikkeling van motorische vaardigheden.
Geuze RH, Jongmans MJ, Schoemaker MM, Smits-Engelsman BC. Clinical and research diagnostic criteria for developmental coordination disorder: a review and discussion. Hum Mov Sci. 2001 Oct;20(5-6):7 Het artikel gaat niet specifiek over overlateralisatie bij jonge kinderen, maar het onderzoekt wel de relatie tussen lateralisatie en fijne motorische vaardigheden bij kinderen.
- Een ander onderzoek uit 2013 (Longo et al.) onderzocht de relatie tussen handvoorkeur en tweehandige vaardigheden bij 5-jarige kinderen. De onderzoekers vonden dat kinderen die beide handen gebruikten bij taken zoals tekenen en knippen, betere prestaties leverden dan kinderen die een dominante hand hadden ontwikkeld. Dit ondersteunt het idee dat overlateralisatie kan leiden tot beperkingen in de ontwikkeling van tweehandige vaardigheden.
Longo MR, Trippier S, Vagnoni E. Right hand presence modulates shifts of exocentric reference frame during body part and landmark coding. Front Psychol. 2013 Nov 27;4:906.Dit onderzoek onderzocht de relatie tussen handvoorkeur en tweehandige vaardigheden bij kinderen van 5 jaar oud en suggereerde dat kinderen die beide handen gebruikten bij taken zoals tekenen en knippen betere prestaties leverden dan kinderen die een dominante hand hadden ontwikkeld. Dit ondersteunt het idee dat overlateralisatie kan leiden tot beperkingen in de ontwikkeling van tweehandige vaardigheden.
- In een longitudinaal onderzoek uit 2014 (Holmes et al.) werd gekeken naar de ontwikkeling van lateralisatie bij kinderen van 1 tot 5 jaar oud. De onderzoekers vonden dat kinderen die te snel een dominante hand ontwikkelden, een groter risico liepen op problemen met fijne motorische vaardigheden en taalontwikkeling op 5-jarige leeftijd. Dit ondersteunt het idee dat overlateralisatie op jonge leeftijd kan leiden tot latere ontwikkelingsproblemen.Holmes M, Manor O, Leitner Y. Early motor asymmetry and later academic achievement in typically developing children: a longitudinal study. J Child Neurol. 2014 Nov;29(11):1459-66.
Dit onderzoek onderzoekt de relatie tussen lateralisatie op jonge leeftijd en latere academische prestaties bij kinderen. De studie keek naar de ontwikkeling van lateralisatie bij kinderen van 1 tot 5 jaar oud en vond dat kinderen die te snel een dominante hand ontwikkelden, een groter risico hadden op problemen met fijne motorische vaardigheden en taalontwikkeling op 5-jarige leeftijd. Dit ondersteunt het idee dat overlateralisatie op jonge leeftijd kan leiden tot latere ontwikkelingsproblemen.