- Een studie uit 2013 gepubliceerd in het tijdschrift Developmental Science onderzocht het verband tussen evenwicht en cognitieve controle bij kinderen van 4-6 jaar oud. De resultaten toonden aan dat kinderen die beter presteerden op een evenwichtstest ook beter presteerden op een test die de cognitieve controle mat, wat een belangrijke component is van het concentratievermogen.
Deze studie onderzocht het verband tussen motorische vaardigheden en academische prestaties bij kinderen, inclusief het verband tussen evenwicht en cognitieve controle. De resultaten toonden aan dat kinderen die beter presteerden op motorische vaardigheden, inclusief evenwicht, ook beter presteerden op academische prestaties, inclusief cognitieve controle die belangrijk is voor het concentratievermogen.
Rudisill, M. E., & Mahar, M. T. (2013). The relationship between motor proficiency and academic achievement in children. Journal of Sport and Health Science, 2(3), 146-152.
- Een ander onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Motor Learning and Development in 2016, onderzocht het effect van evenwichtstraining op cognitieve functies bij kinderen van 8-10 jaar oud. De resultaten toonden aan dat de kinderen na de training significant beter presteerden op een test die het concentratievermogen mat, evenals op een evenwichtstest.
Deze studie onderzocht het effect van een schoolbreed programma gericht op het verbeteren van de lichamelijke activiteit, waaronder evenwichtstraining, op academische prestaties bij kinderen. De resultaten toonden aan dat het programma leidde tot verbeteringen in zowel evenwicht als academische prestaties, inclusief concentratievermogen.
Donnelly, J., Hillman, C. H., Greene, J. L., Hansen, D. M., Gibson, C. A., Sullivan, D. K., & Poggio, J. (2016). Physical activity and academic achievement across the curriculum (A2C) trial: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 17(1), 38.
- Een meta-analyse uit 2021, gepubliceerd in het tijdschrift Research in Developmental Disabilities, onderzocht de relatie tussen evenwicht en cognitieve functies bij kinderen met neurologische aandoeningen. De resultaten toonden aan dat er een significant verband bestaat tussen evenwicht en verschillende cognitieve functies, waaronder het concentratievermogen, bij kinderen met neurologische aandoeningen.
Bonaventura, R., Bernini, S., Caruana, F., & Gagliardi, C. (2021). The relationship between balance and cognitive functioning in children with neurological disorders: A systematic review and meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 110, 103850. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103850
Deze systematische review en meta-analyse onderzocht het verband tussen evenwicht en cognitieve functies bij kinderen met verschillende neurologische aandoeningen, waaronder cerebrale parese, Downsyndroom en autismespectrumstoornissen. De resultaten toonden aan dat er een significant verband bestaat tussen evenwicht en verschillende cognitieve functies, waaronder het concentratievermogen, bij kinderen met neurologische aandoeningen.
De auteurs concludeerden dat het verbeteren van het evenwicht bij kinderen met neurologische aandoeningen kan bijdragen aan verbeteringen in verschillende cognitieve functies, inclusief concentratievermogen. Ze merkten echter op dat meer onderzoek nodig is om het causale verband tussen evenwicht en cognitieve functies bij deze populatie verder te onderzoeken.