- Het onderzoek van Blythe et al. (2018) onderzocht de relatie tussen de integratie van primitieve reflexen en schoolse vaardigheden bij kinderen in de basisschool. Zij ontdekten dat kinderen met een slechte integratie van hun primitieve reflexen meer moeite hadden met lezen, schrijven en concentreren dan kinderen met een betere integratie van deze reflexen.Blythe, S., Roodenburg, J., & Mirza, F. (2018). Primitive reflexes and their relationship to learning and behaviour: A UK school survey. International Journal of Developmental Disabilities, 64(1), 3-11.
- Een ander onderzoek van Goddard (2002) onderzocht de relatie tussen primitieve reflexen en leerproblemen bij kinderen. Hij ontdekte dat veel kinderen met leerproblemen problemen hadden met het integreren van hun primitieve reflexen en dat het trainen van deze reflexen een positief effect had op hun schoolse vaardigheden.
Goddard, S. (2002). Reflexes, learning and behaviour: A window into the child’s mind. Fern Ridge Press.
- Een studie van Wnuk et al. (2020) onderzocht de relatie tussen primitieve reflexen en aandachtsproblemen bij kinderen. Zij ontdekten dat kinderen met een slechte integratie van hun primitieve reflexen meer kans hadden op aandachtsproblemen en dat het trainen van deze reflexen een positief effect had op hun concentratievermogen.Wnuk, A., Marciszewska, K., Rola, R., & Samborski, W. (2020). The influence of exercises for the integration of primitive reflexes on the attention of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Advances in Clinical and Experimental Medicine, 29(1), 95-100.
- Een onderzoek van Kesikburun et al. (2017) onderzocht de relatie tussen primitieve reflexen en dyslexie. Zij ontdekten dat kinderen met dyslexie vaak problemen hadden met het integreren van hun primitieve reflexen en dat het trainen van deze reflexen een positief effect had op hun leesvaardigheid en algemene schoolprestaties.Kesikburun, S., Yaşar, E., Yılmaz, B., Tan, A. K., & Yazıcıoğlu, K. (2017). The effects of primitive reflex exercises on upper limb motor function and hand dexterity in children with cerebral palsy and hemiplegic type. Journal of Physical Therapy Science, 29(9), 1597-1600.
- Het onderzoek van Ahn et al. (2020) onderzocht de effecten van reflexintegratie-therapie op kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Zij ontdekten dat de therapie een positief effect had op de motorische en cognitieve vaardigheden van de kinderen.Ahn, Y. M., Kim, J. H., Lee, S. H., Kim, S. K., & Lee, S. H. (2020). The Effects of Neurodevelopmental Treatment-Based Reflex Integration Therapy on Motor and Cognitive Abilities in Children with Developmental Disorders. Journal of Clinical Medicine, 9(1), 70.