Via een pedagogische studiedag van onze scholengemeenschap, leerde ik enkele jaren geleden Bodymap kennen. Al snel wilde ik hier mee over weten en ben ik een infosessie gaan volgen.

Al snel was ik overtuigd van de visie die Bodymap naar buiten draagt.

Het schooljaar nadien zijn zowel de directie als de zorgjuf meegegaan naar een bijscholing, ook zij konden zich volledig vinden in de methode Bodymap.

Het ganse team heeft de beide nascholingen van ontwikkelingslab 1 en 2 gevolgd en zonder ook maar één uitzondering, is er nadien enthousiast mee aan de slag gegaan.

Stap voor stap integreren we sinds vorig schooljaar Bodymap in onze werking.

Bij alles wat we doen houden we Bodymap in ons achterhoofd.

Gaat het om het verrijken van de speelplaats, activiteiten in de klas, aankopen van nieuwe materialen, … iedereen heeft bij ons op school de Bodymap kriebel te pakken.

Onze kleuters leren door Bodymap trouwens op een heel andere manier: werkblaadjes worden veel minder aangeboden, stoelen gaan aan de kant, klasruimte wordt groter doordat nu ook de gang mee betrokken wordt bij de spelactiviteiten, meer en meer trekken de juffen er op uit en gaan ze bijvoorbeeld naar het bos om er dingen te gaan ontdekken en leren,… kortom onze focus ligt nu op BEWEGEN!!! We zijn er immers van overtuigd dat kleuters op deze manier enorm veel leren.

Als turnjuf blijf ik mij daarom continu bijscholen door naar de vervolgsessies te gaan in Lier.

Als ik toch nog met vragen zit en deze mail worden die erg snel beantwoord en kan ik met hun nieuwe input weer verder aan de slag.

Femke Beets – turnjuf in Kleuterschool De Toverfluit – Heusden-Zolder