Via een pedagogische studiedag van onze scholengemeenschap, leerde ik enkele jaren geleden Bodymap kennen. Al snel wilde ik hier mee over weten en ben ik een infosessie gaan volgen. Al snel was ik overtuigd van de visie die Bodymap naar buiten draagt. Het schooljaar nadien zijn zowel de directie als de zorgjuf meegegaan naar een bijscholing, ook zij konden zich volledig vinden in de methode Bodymap. Het ganse team heeft de beide nascholingen van ontwikkelingslab 1 en 2 gevolgd en zonder ook maar één uitzondering, is er nadien enthousiast mee aan de slag gegaan. Stap voor stap integreren we sinds vorig schooljaar Bodymap in onze werking. Bij alles wat we doen houden we Bodymap in ons achterhoofd. Gaat het om het verrijken van de speelplaats, activiteiten in de klas, aankopen van nieuwe materialen, … iedereen heeft bij ons op school de Bodymap kriebel te pakken. Onze kleuters leren door Bodymap trouwens op een heel andere manier: werkblaadjes worden veel minder aangeboden, stoelen gaan aan de kant, klasruimte wordt groter doordat nu ook de gang mee betrokken wordt bij de spelactiviteiten, meer en meer trekken de juffen er op uit en gaan ze bijvoorbeeld naar het bos om er dingen te gaan ontdekken en leren,… kortom onze focus ligt nu op BEWEGEN!!! We zijn er immers van overtuigd dat kleuters op deze manier enorm veel leren. Als turnjuf blijf ik mij daarom continu bijscholen door naar de vervolgsessies te gaan in Lier. Als ik toch nog met vragen zit en deze mail worden die erg snel beantwoord en kan ik met hun nieuwe input weer verder aan de slag. Femke Beets – turnjuf in Kleuterschool De Toverfluit – Heusden-Zolder

Femke

Femke
Na 14 jaar klastitularis geweest te zijn van een peuterklas kwam ik in de zorg terecht. Op aanraden van enkele collega’s die Bodymap reeds kenden mocht ik ook de bijscholing van deel 1 en 2 volgen. En hoe erg zijn mijn oogkleppen kunnen open gaan? Lisbeth van Roy, Neerlandschool WIlijk

Lisbeth V.R.

Lisbeth V.R.
Getuigenis van een zorgcoördinator: "In eerste instantie leerde ik Bodymap kennen als ouder. Dankzij mijn functie als zorgcoördinator kon ik Bodymap als pedagogische prioriteit in onze school realiseren. De pedagogische studiedagen waren concreet, praktisch en leuk om te volgen. Onze kleuterjuffen vonden hier wat ze al jaren zochten. We konden meteen aan de slag en probeerden dingen uit; ieder op z'n eigen tempo. Het leuke was de geruststelling dat we Bodymap rustig mochten laten binnensijpelen. We begonnen eenvoudig door op een bepaalde manier naar de toiletten of turnzaal te gaan. De kleuters kwamen de klas al hinkelend, kruipend, springend, ...binnen. Omwille van het grote enthousiasme van het team en de kinderen organiseerden we steeds meer Bodymap op school. Naast het kleuterturnen hebben wij "Bodymap-halfuurtjes", klasoverschrijdende Bodymapnamiddagen, een Bodymapdag enz... Dit concept heeft ons geleerd om met andere ogen naar een kind te kijken, terwijl we heel veel doelen bereiken. Wij zien nu het bredere geheel en vaak vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Stef R., zorgcoördinator Beerzel

Stef R

Stef R
Getuigenis van een ouder: "Via het kinderdagverblijf van mijn dochter kwam ik in contact met Bodymap. Ik volgde een ouderavond en was meteen verkocht. De manier waarop de info werd gebracht was ontspannend, humoristisch en duidelijk. Ik kreeg nuttige tips en hele eenvoudige oefeningen om thuis toe te passen. Met de beweegkalender hadden we elke week inspiratie om spelletjes te doen. Sindsdien schenk ik de beweegkalender als kraamcadeau. De kennismaking met Bodymap was voor mij een eyeopener en ik zou het alle prille ouders aanraden!" Pieter S., Heist-op-den-Berg

Pieter S.

Pieter S.
Als logopediste en kindercoach werk ik dagelijks met kinderen met leermoeilijkheden, maar ik zie ook steeds meer motorische en emotionele moeilijkheden bij kinderen. Vanuit een holistische visie ben ik ervan overtuigd dat alles op elkaar een invloed heeft, maar ook dat het gebrek aan beweging, fantasiespel, ... mede oorzaak is van de groei en complexiteit van de moeilijkheden.   Oefeningen uit Bodymap zijn dan ook een zeer mooie aanvulling binnen mijn logopedische therapie.  Het is de basis om kinderen in zichzelf te laten geloven, hun zelfvertrouwen groeit en de therapie is leuker! Heel veel 'basic' logopedische oefeningen maken we leuker door er de gerichte bewegingen van Bodymap aan toe te voegen. Maar is niet alleen leuk natuurlijk, het helpt om de fundamenten om tot leren te kunnen komen, te versterken.   Ik zie bv ook een verband tussen een niet-geïnhibeerde palmaire reflex en infantiel tonggedrag, ik doe zeer veel middellijn kruisende oefeningen... Het helpt om de fundamenten om tot leren te kunnen komen, te versterken.   Enthousiaste groeten, Eveline Brabant, Jan Van Halewynstraat 2, 8830 Gits - Hooglede-GitsEvei

Eveline Brabant

Eveline Brabant
Ik heb eens een info bijgewoond in Geraardsbergen en vond het heel interessant, heb zeer veel tips meegekregen naar huis. Ikzelf ben gedurende 17 jaar onthaalouder en werk met de dienst Reddie Teddy. En zal zeker en vast aan iedereen aanraden om het nog ook eens mee te maken .

Anja Delbaer

Anja Delbaer
“Dit moet mij echt van het hart…… ik sta ondertussen al 37 jaar in het kleuteronderwijs en heb een hele evolutie meegemaakt in de ontwikkeling van kinderen. Altijd met hart en ziel gewerkt en met een heel groot hart voor kinderen!! Het mooiste dat ik in mijn loopbaan ben tegengekomen is de visie van Bodymap. Eindelijk iets om kinderen te helpen in deze prestatiegerichte, technologische en consumptiegerichte maatschappij. Eindelijk handvatten om kinderen schoolrijp te maken wat toch onze opgelegde taak is…. Kinderen zien openbloeien en laten geloven in zichzelf zodat ze voldoende veerkracht opbouwen in deze wereld! Mooi, onderbouwd en knap werk Ann en Liesbeth, dankjewel! Doe zo voort!!!”

Lief G – Lint

Lief G – Lint